söndag 30 augusti 2009

Köttfärslimpa

Köttfärslimpa är någonting som jag tycker är lätt att göra om man är många. Om jag gör köttfärssmeten på rätt sätt har jag inte någon aning om. Men så som jag gör den, tycker jag att den blir godast. Jag blandar alla ingredienser som ska blandas innan jag blandar allt med köttfärsen. Jag tycker det blir jämnare fördelat med kryddningen då.
Så här äter vi köttfärslimpa i min familj.

5-6 pers

Ingredienser:
800 g blandfärs
2 finhackade eller rivna gula lökar
1 dl ströbröd
2 dl mjölk
1 ägg
1 dl torkade plommon (sviskon)
vitpeppar och salt

Rårörda lingon:
200g lingon
1 dl socker
1 msk konjak

Gör så här:
  • Blanda ströbröd och mjölk. Undertiden hackar eller river du löken samt delar plommonen på mitten.
  • Blanda ströbrödet, löken, ägg, plommon, salt och peppar innan du blandar i köttfärsen.
  • Häll upp smeten i en eller två brödformar beroende på hur stora de är. Låt stå i ca 50 minuter på 225 grader.
  • Rör lingonen och sockret tills sockret smält. Rör i lite konjak. Så klart är den frivillig ;)
  • Till våran köttfärslimpa serveras det kokt potatis, brunsås, inlagd gurka och såklart de rårörda lingonen. Men det är lika gott att ha potatismos till istället.
  • Smakligmåltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar