söndag 17 januari 2010

Vitkålssallad-Pizzasallad


Nu i helgen hade vi besök från skåne. Jag gjorde denna vitkålssalladen och de tyckte väldigt mycket om den. Jag gör den här salladen oftast till min egna pizza eller till lasange. Nu i helgen hade jag även den till en köttgryta som jag gjorde.

Ingredienser:
500g vitkål
2 vitlökskyftor
2½ msk dijongsenap
1½ msk flytande honung
1½ dl rapsolja
4½ msk vitvinsvinäger
1 näve med rocculasallad
1 tsk svartpeppar
2 tsk flingsalt
    Gör så här:
  • Strimmla vitkålen och salta den i ett durkslag. Låt den stå i 30- 45 minuter för att laka (vattna ur).
  • Skölj av den och krama ur den innan du lägger ner den i salladsskålen.
  • Pressa vitlöken och blanda den med senap, honung, olja, vinäger, svartpeppar och flingsalt. Häll den över vitkålen. Låt salladen stå och marinera i 5-6 timmar innan servering.
  • Precis innan serveringen vänd ner roccula salladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar