fredag 30 april 2010

Broccolisoppa

När jag var och handla innan idag hade de broccoli för 3 kronor stycket. Jag köpte 3 st. Så kom jag på att det skulle bli broccolisoppa ikväll. Den blev så uppskattad att det togs tre gånger av den store i hushållet. Då tänkte jag att detta nog också var någonting att rekommendera omvärlden. Dessutom är den snäll mot plånboken och är klart hur snabbt som helst! Till efterrätt rekommenderar jag Peters amerikanska pannkakor.

4-6 personerP1010567

Ingredienser:
3 st huvuden broccoli
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
12 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 dl turkisk yoghurt (10%)
2 msk vetemjöl
salt, vitpeppar och socker

Gör så här:

  • Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs det i lite olja i grytan.
  • Rensa och skär broccolin i små buketter. Stammen kan du skala innan du delar ner den i mindre bitar.
  • När löken fräst några minuter häll ner broccolistammen och låt den fräsa med någon minut. Häll sedan på vatten och buljongen. Koka upp innan du häller ner broccolibuketterna. Koka allt i 5-10 minuter (tills buketterna känns mjuka)
  • Mixa allt med en stavmixer eller i en matberedare.
  • Rör ut mjölet med lite vatten. Red sedan soppan (jag silar ner redningen för att inte få några eventuella mjölklumpar i soppan) och koka i 3 minuter.
  • Tillsätt yoghurten och koka upp innan servering.
  • Servera med en bit bröd, exempelvis focaccia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar