måndag 26 april 2010

Köttfärssås med apelsin och dragon

Denna rätt gjorde jag för första gången när jag 13-14 år gammal. Om man har fastnat i att alltid göra köttfärssås med tomatsmak så tycker jag att ni ska prova denna. På bilden är det inte champinjoner i, men det är för att min andra hälft inte gillar det. Tycker du och din familj om svamp, så tycker jag att man ska ha det ;). En liten pekpinne; man bör INTE äta detta med ketchup som tillbehör… ;)
Det är lätt att göra den vegetarisk genom att använda sig av quornfärs och grönsaksbuljong.

4 persP1010549

Ingredienser:

400g färs
1 gul lök
1 burk champinjoner
3 msk koncentrerad apelsinjuice
1 buljongtärning (höns)
1 dl vatten
2 dl matlagningsgrädde
2 tsk dragon
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

300g spagetti

Gör så här:

  • Hacka löken och stek tillsammans med färsen i en stekpanna med olja i.
  • Häll i dragonen och låt den fräsa med någon minut innan du tillsätter apelsinjuicen, vattnet, buljongtärningen och matlagningsgrädden.
  • Låt det stå och puttra undertiden pastavattnet kokar upp och tillagas (ca10-15 minuter). Kan eventuellt behöva spädas ut med mer vatten.
  • Smaka av med salt och nymald vitpeppar.
  • Servera med en fräsch sallad. Smaklig måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar