söndag 22 januari 2012

Blomkålssoppa

Blomkål är supgott i alla dess former. Jag brukar vilja koka det i saltat vatten och koka blomkålen i små buketter  och ha som tillbehör, eller stuva den. För någon dag sedan fick jag för mig att göra soppa på blomkålen jag köpt. Detta receptet på blomkålssoppa måste ni bara prova. Jag hittade många olika varianter på soppa, men valde att göra en egen variant. Det blev väldigt bra! Jag kommer definitivt att göra den fler gånger!

4 pers

Ingredienser:

P1020240

1 st stort blomkålshuvud
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 hönsbuljongtärningar
3 msk vitvinsvinäger
blomkålsstocken
1½ liter vatten
1½ tsk socker
1½ tsk rosmarin
1 tsk timjan
2 tsk salt
1 krm vitpeppar
1½ dl vispgrädde

Gör så här:
  • Skölj och skär blomkålshuvudet i små buketter. Spara stocken till buljongen. Skär ner den i mindre bitar.
  • Finhacka gullök, vitlöken, rosmarin och timjan. Svetta löken och kryddorna i en liten kula smör (låt den bli genomskinlig, men inte ta färg).
  • Häll på vitvinsvinägern och koka tillammans med löken. Du känner på lukten när du kan hälla på vattnet. Den fräna vinägersmaken ska ha försvunnit. Tar ca 4-5 minuter.
  • Häll på vatten, buljongtärning, blomkålsstocken och socker. Låt koka 20- 25 minuter.
  • Lägg i blomkålsbuketterna och låt allt koka tills de är mjuka.
  • Mixa allt med en mixer till en slät soppa.
  • Häll i grädden och koka upp. Smaka av med peppar, salt och eventuellt mer socker.
  • Servera med smörgås och om man vill kan man knapersteka lite bacon och lägga på toppen vid servering.  

3 kommentarer:

  1. Varje gång jag gör blomkålssoppa slås jag av hur något så enkelt kan bli så gott! Det här receptet måste testas!
    Hemma hos fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Ja, blomkålssoppa tillhör mina favoriter. Jag gör den ungefär som du men med vitt vin iställer för vinäger, fast om jag inte har något vin hemma blir det också vinäger förstäs.
    /Carin

    SvaraRadera