söndag 25 december 2011

Fikonmarmelad

I år gjorde jag marmelad i julklapp. Många recept som jag såg på internet hade rödvin i sig. Men Efter som vi har gjort våran egna glögg i år så tänkte jag att jag provar med den. Det blev väldigt bra. Jag ger er två recept på fikonmarmelad nu. En som passar till julen och en som passar året runt.

Ingredienser:DSC01820
Julmarmelad:

500 g torkade fikon
2 dl rörsocker
5 dl glögg
3 dl vatten
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker

Fikonmarmelad med smak av vanilj:

500 g torkade fikon
4 dl rörsocker
7 dl vatten
2 tsk vaniljsocker
2 msk citronsaft

Gör så här:
  • Skär av det hårda på fikonen. Strimla det fint och lägg det i en gryta.
  • Häll ner all vätska och socker. Låt det koka ganska vilt i 20- 30 minuter tills konsistensen är lagom simmig. Rör då och då.
  • Blanda ner resten av ingredienserna (vaniljsocker, citronsaft, kanel, beroende på vilket recept du väljer) och låt det koka ihop. Smaka av om det behövs mer.
  • Låt det svalna. Om den inte känns tillräckligt simmig i konsistensen, späder du den med lite vatten.
  • Häll upp marmeladen på väl rengjorda burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar