lördag 10 december 2011

Vaniljfyllda saffrans bullar/Lussekatter/Lussebullar

Detta blev väldigt bra. Gillar man vaniljbullar med strösocker på gillar man nog detta också. Men istället för att ha strösocker på tog jag pärlsocker. Jag vet att det inte tillhör vanligheten att ha pärlsocker på lussekatter, men jag gillar det ;). På detta receptet gjorde jag halva saten med “vanliga “ lussekatter.

ca 40 bullar

Ingredienser:DSC01609

4 dl mjölk
2 påsar saffran
50 g jäst
150 g margarin
6 msk socker
2 ägg
16 dl mjöl

Fyllning:

6 dl marsánsås (räcker till 40 bullar)

Gör så här:
  • Värm mjölken och saffranet till 37 grader. Lös upp jästen i lite av mjölken.
  • Rör margarin och socker smidigt i degbunken. Blanda ner ägg, jäst och mjölken.
  • Arbeta ner mjöl till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk till nästan dubbel stolek, ca 1 timme.
  • Blanda 6 dl marsánsås.
  • Dela degen i 40 lika stora bitar.
  • Kavla ut degen till cirklar ca 9 cm i diameter. Lägg en matsked marsansås i mitten och knip i hop bullarna. Lägg skarven neråt på ett bakplåtspapper.
  • Låt bullarna jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
  • Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
  • Grädda mitt i ugnen i cirka 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar