söndag 27 november 2011

Gratäng med ris och bacon

Har man “ingenting hemma” brukar jag ändå kunna göra denna rätt. För hemma hos mig finns i princip alltid ingredienserna till detta hemma i vårt skafferi och kylskåp. Hoppas  ni provar mitt vardagsrecept som vi i mina familj gillar massor.

4 pers

Ingredienser:DSC00938

1 pkt bacon (140g)
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
2,5 dl matris
5 dl vatten
1,5 dl turkisk yoghurt (10%)
1 dl ketchup
1 dl mjölk
1 krm caennepeppar
1 krm vitpeppar
1 tsk salt
1 burk majs (150g)
2 dl riven ost

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Strimla bacon, hacka lök och vitlök. Stek det tillsammans i en stekpanna.
  • Koka riset med vattnet och salt.
  • Blanda riset med bacon och löken.
  • Rör ihop yoghurt, ketchup, mjölk, kryddorna och majs.
  • Smöra en ugnssäker form. Lägg ner risblandningen och häll över såsen.
  • Strö över riven ost.
  • Ställ in i ugnen tills osten fått fin färg.

1 kommentar:

  1. Det lät riktigt mumsigt... får prova detta! Det är så bra med din blogg..för om jag undrar vad jag skall göra till middag så kan jag alltid kolla in här! Kram på dig
    www.annaslivsblogg.blogspot.com

    SvaraRadera