torsdag 6 oktober 2011

Linssoppa med smak av curry

En kall höstig torsdag vill man inget annat än att äta soppa till lunch eller kvällsmat. Här är en snabblagad, billig och nyttig soppa som smakar fantastiskt.
Röda linser är någonting jag sällan använder i min matlagning, men jag fann ett paket i skafferiet som jag gärna ville använda upp innan det blir gammalt. Och nu är jag helt såld på röda linser ;).

ca 8-10 portDSC00793

Ingredienser:

300g rotselleri
100 g gullök
2 st vitlöksklyftor
3 msk olivolja
3 dl röda linser
3 tsk curry
1,5 l vatten
800 g krossade tomater
3 st grönsaksbuljongtärningar
1 tsk socker
salt och vitpeppar

2,5 dl gräddfil
citronbröd

Gör så här:
  • Skala och riv rotsellerin på grövsta delen på rivjärnet.
  • Skala och finhacka löken. Skala och finhacka vitlöken.
  • Hetta upp oljan i en stor gryta. Lägg ner all lök och rotselleri. Rör runt det några minuter på medelvärme.
  • Skölj de röda linserna och häll sedan ner dem och curryn i grytan.
  • Häll ner vatten, krossade tomater och buljongtärningarna. Låt det koka upp och sjuda sedan i ca 10 minuter eller tills linserna är mjuka.
  • Krydda med socker, salt och peppar.
  • Servera gärna med en klick gräddfil på toppen och en skiva citronbröd, ost och smör!
  • Till efterrätt, varför inte prova att göra Peters superenkla amerikanska pannkakor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar