fredag 7 oktober 2011

Couscous sallad med röda linser och solrosfrön

Jag har blivit så förtjust i röda linser och tänkte att de måste vara goda att ha i en sallad. Dessutom har jag börjat använda mig mycket av solrosfrön lite här och där. Så här gjorde jag min couscous sallad med linser och solrosfrön.

4 pers

Ingredienser:DSC00774

2 dl couscous
2 dl vatten
1 tsk örtsalt
1 dl röda linser
2 dl vatten
1 st paprika (spelar ingen roll vilken färg)
4-6 isbergssalladsblad
4 skivor ananas
3/4 dl solrosfrön
1 tsk olivolja
½ krm cayennepeppar
4 chorizo
1 msk olja

Gör så här:
  • Koka upp vatten i en vattenkokare. Häll upp couscous i en skål och blanda ner örtsaltet. Slå över rätt mängd vatten. Sätt på ett lock eller en tallrik över skålen. Låt det stå i 5-10 minuter.
  • Skölj linserna. Koka upp linserna med rätt mängd vatten i ca 10 minuter.
  • Skölj, kärna ur och skär paprikan i kuber. Lägg de i serveringsskålen.
  • Skölj och skär isbergssalladen och lägg i skålen.
  • Dela ananasringarna i mindre bitar. Lägg det i skålen.
  • Häll lite olivolja i en stekpanna och låt solrosfröna få lite färg. Salta dom och strö över cayennepepparn på slutet.
  • Blanda couscous, linser och solrosfrön tillsammans med grönsakerna. Blanda.
  • Servera med chorizo och grovkorning senap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar