söndag 10 maj 2009

Lax i ugn

Såg ett recept på lax idag. Personligen tycker jag det känns lite läskigt med kött och fisk som fortfarande ser rå ut. Carpaccio på oxkött skulle jag nog kunna tänka mig att prova, men på kalv och olika fisksorter säger jag stopp för =). Jag är säkert lite fjantig =).
Idag när svärföräldrarna var här gjorde jag lax i ugn. Idag glömde jag ju så klart bort tiden, så de stod alldeles förlänge iugnen. Men annars brukar den blir väldigt god.

Ingredienser:
4 laxfileér

2 msk grovmalen svartpeppar
2 msk flingsalt
skal från 1/4 citron

kallpressad rapsolja

Sås:
2 dl creame fraich (ej light)
1 msk majonäs
1 liten burk röd rom
1/2 finhackad rödlök
3 msk dill
vit peppar och ev. salt


Gör så här:
  • Mortla svartpeppar, flingsalt och citronskalet tills det blivit lite "sörjliknande". Lägg laxen i en ugnsfastform och bred sedan pepparsörjan på laxfileérna och ringla sedan lite kallpressad rapsolja över. Låt det stå antingen i kylskåpet över natten eller i rumstemperatur i 2 h för att marinera.
  • Sätt ugnen på 125 grader
  • Sätt en termometer i den tjockaste delen av fisken och när ugnen är varm sänk då ugnstemperaturen till 100 grader och värm fisken tills innertemperaturen är 55 grader.
  • Blanda crame fraich, majonäs, rom, rödlök och finhackad dill. Smaka av med vitpeppar och eventuellt lite salt.
  • Idag serverade jag laxen med pressad potatis, citronklyftor och grönsallad. Kokt potatis eller ljummen potatissallad är lika gott till.

1 kommentar:

  1. Jag tycker om ditt sätt att skriva. Ser fram emot framtida inlägg och lättlagade, goda recept.
    Inger

    SvaraRadera