onsdag 28 september 2011

Rotmos med fläskkorv

Nu när det lider mot höst blir rotfrukterna billiga i affären. Det är så inspirerande att gå runt i rotfruktsdisken. Jag såg kålrötterna och kunde inte låta bli att köpa det! Rotmos är en av mina favoriter bland husmanskosten.
Jag hade fryst in spadet från det att jag gjort dillkött av kalv, för några månader sedan. Så det tog jag och använde mig av idag. Men om man inte har det kan man koka upp vatten och en kalvbuljongtärning istället!

4 pers

Ingredienser:

750 g  kålrot
200 g morötter
900 g potatis
buljong så det täcker ca 1,2 liter (2,5 st buljongtärningar och 1,2 l vatten)
vitpeppar och salt
600 g fläskkorv

Gör så här:
  • Koka upp spad/buljong.
  • Skala och skär kålrot och morötter. Skär dem i mindre bitar (ca 2 x 3 cm stora bitar).
  • Lägg ner det i det kokande spadet. Koka i 5-10 minuter
  • Skala potatisen. Dela den på hälften om det är stora potatisar, är det mindre så behövs de inte delas. Lägg ner det bland morätterna och kolroten. Koka tills allt är kokt.
  • Koka korven enligt anvisningen.
  • Sila av buljongen från rotfrukterna. (Häll INTE ut den i vasken hahaha). Stompa och späd (med buljongen som du silat av) moset tills du får en lagom rotmosig konsistens.
  • Salta och peppra.
  • Servera med korven och grovkornings skånsk senap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar