torsdag 29 september 2011

Fläskfilégryta med kantareller och äpple

En kväll fick middagen bli efter vad jag hade hemma. Jag är bara tvungen att delge er (om jag får skryta lite;)) då jag  tycker att jag lyckades väldigt väl med denna höstiga improvisation i köket. Jag kan tänka mig att den smakar väl så bra med nått viltkött istället! Det är kul om ni vill prova att laga den. Berätta gärna för mig i så fall om vad ni tyckte ;) ( det gäller såklart alla mina recept). Ni kanske kan komma med förbättringar!

Ingredienser:DSC00467

700 g  fläskytterfilé
300 g vitkål
100 g färsk svamp
3/4 dl torkade trattkantareller
1 rödlök
10 cm purjolök
2,5 dl matlagningsgrädde
2,5 dl vatten
150 g svartavinbärsgele (ca 1,5 dl)
6 tsk maizenaredning för bruna såser
2 syrliga äpplen
salt och peppar

Gör så här:
  • Skala/skölj/rensa/ lök, vitkål, svamp och purjolöken.
  • Skär rödlöken i klyftor. Vitkålen i 1,5x1,5 cm stora bitar. Skär purjolöken i mindre bitar. Blötlägg den torkade svampen i lite vatten.
  • Dela fläskfilén i 2x2 stora bitar.
  • Stek köttet i smör och olja.
  • Häll i grönsakerna tills det mörat till sig lite.
  • Häll på grädde, vatten och vinbärsgelé. Låt koka 10- 15 minuter.
  • Red med maizenan.
  • Kärna ur äpplena och skär dem i klyftor. Lägg i dem och koka i 5 minuter till.
  • Krydda med salt och peppar.
  • Serveras med kokt eller pressad potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar